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Miri Berlin, Kirsten Kötter, Vince van Geffen / Virginia Rondeel (Mix is best), Lior Wilenchik, curated by Kirsten Kötter

15.06. - 17.06.2012

Artists

Photos


Press release

WHITE CUBE (English, deutsch)
ARTISTS / KÜNSTLER



WHITE CUBE (ENGLISH)

Is this art? It is the most important tool in contemporary art to create a uncertainty about this fact. Because this shift is interesting. It creates a new level of perception. So art becomes a sort of visual philosophy. This exhibition will be at two locations: "White Car" and "Living Room". Both locations are no white cubes. Again you can ask yourself: Is this art? Or is it just a thing? But the exhibition is part of the art festival "48-Stunden-Neukölln". Anyway, there is no difference between art and non-art type of places in such events, no difference between white cube and the whole rest. Is this art? Or just a thing? You will answer your question differently than in a traditional art exhibition. But in addition, this "White Car"-exhibition is about the topic "White Cube". ... Art is a construction of meanings. The artist will have to construct them. The artist will have to build them and design them in a nice way ...

The "White Car" flirts to be a white Cube (this is a funny effort by the shape of the car). The artists will be present in the "White Car" from time to time to talk. The "Living Room" is located close to the "White Car" (just across the street). The artistic works in the "Living Room" stand between art and design, between high and applied art. The living room is furnished with art. The term "furniture music" ("Musique d'ameublement" from Erik Satie, later "Ambient-Music") was invented in the 1920s. The idea is that you do not know: What is music? What is ambient noise? Of cause the "living room" will finally become a "white cube". But then you will look at the artworks, which will stand in between. Is it art? Is it design? Is it a thing?



WHITE CUBE (DEUTSCH)

Ist das Kunst? In zeitgenössischen Kunstausstellungen ist die Unsicherheit über diese Frage eins der wichtigsten Werkzeuge. Denn diese Verschiebung ist interessant. Sie kreiert eine neue Ebene der Wahrnehmung. So wird Kunst zu einer Art visuellen Philosophie. Diese Ausstellung findet an zwei Orten statt: "White Car" und "Living Room". Beide Orte sind keine White Cubes. Erneut kann man sich also fragen: Ist das Kunst? Oder ist es bloß ein Ding? Die Ausstellung ist nun aber Teil des Kunstfestivals "48-Stunden-Neukölln". Bei solchen Events gibt es sowiewo keine Unterschiede mehr zwischen Kunstorten und Nicht-Kunstorten, zwischen White Cube und Rest. Ist das Kunst? Oder nur ein Ding? Man wird sich die Frage anders beantworten als in einer traditionellen Kunstausstellung. Nun hat die "White Car"-Ausstellung aber auch noch das Thema "White Cube". ... Kunst ist eine Konstruktion von Bedeutungen. Ein Künstler muss sie konstruieren, bauen und ansprechend gestalten.

Der "White Car" kokettiert, ein White Cube zu sein (die Form des Autos macht diese Anstrengung lustig). Von Zeit zu Zeit werden die Künstlerinnen und Künstler für ein Gespräch anwesend sein. Der "Living Room" liegt nah beim "White Car", auf der Straßenseite gegenüber. Die künstlerischen Arbeiten im "Living Room" stehen zwischen Kunst und Design, zwischen Hoher und angewandter Kunst. Sie möbelieren den "Living Room". In den 1920er Jahren kam in der Musikgeschichte der Begriff der "Möbel-Musik" auf ("Musique d`ameublement" von Erik Satie, später "Ambient-Music"). Die Idee dahinter ist, dass man nicht weiß: Ist das Musik? Sind das Geräusche? Natürlich wird der "Living Room" letztlich zu einem "White Cube" werden. Aber die Kunstwerke selbst sind nicht eindeutig. Ist das Kunst? Ist das Design? Oder ist das ein Ding?



ARTISTS (ENGLISH)

The exhibiting artists come from different countries: The Dutch Vince van Geffen and Virginia Rondeel live in Barcelona (Spain). The Israelis Lior Wilenchik and Miri Berlin have been living in Berlin for some time.

Vince van Geffen and Virginia Rondeel created "Mix is best" specifically for the festival "48-Stunden-Neukölln". "Mix is best" is their social-artistic statement for peaceful coexistence. 7 shirts with different patterns were deconstructed and reconstructed as a mixture of patterns. Each shirt has been designed individually and tells a story: about an individual being or a special opportunity to wear the shirt. One shirt has a hood. Another shirt has a special accessoire: a tie-book. If you wear the tie, you can read a little story. Each shirt tells a story. The shirts are no uniforms. The shirts show individual expressions. Vince van Geffen and Virgignia Rondeel designed a leporello-book with photographs: 7 people were photographed as they weared the shirts. This book is exhibited in the white-Cube-Car.

The charcoal drawings by Lior Wilenchik show interiors and quote the graphic style of the 1950s / 60s. During this time people still believed in progress. They wanted to build optimistically their own lifes: work, family, success. They wanted to go out, consume, live and prosper. They celebrated this naive view of life with pictures of the living room, and with interiors. You will find such motives as book illustrations and in magazines of this time. The round shape of Wilenchik's drawings reinforces the ironic setting. The images ironize the spontaneous gesture of charcoal drawing, too. Today this naive view of the world is a provocation. Wilenchik's drawings are like a question: And today? What do we want? What do we need? What will be possible?

Kirsten Kötter's work "global origin" deals with original and copy and is located between museum, market and art. This mixture is a symbol for the globalization. There are 3 plaster casts from two plastic bowls and from one plate. The models were mass products from a hardware store. Plaster casts are common in the museum. The white plaster alienates the bowls. They look like exhibits from the museum. Painted cloths are lying in the bowls and plates. This is a reference to African markets or to other original markets. The presentation is a reminiscence of stall, museum, apartment, archaeological excavation. A photo shows a historic African clay sculpture (girl's head) which could be used as a water jug. Kötter formed a clay sculpture after the photo and formed a plaster cast. She shows the plaster cast and not the final copies, in order to emphasize the process of molding plaster. Kötter also shows 3 water colours, which are painted "plein air" in special locations. The water colours are like an abstract translation of the real (colours, forms, atmosphere).

Miri Berlins photographs work with area and perspective. The pictures show door panels frontal and foreshortended. They are about room and space. Josef Albers' paintings deal with similar topics. His series "Homage to the Square" is well known. Miri Berlins photographs are very similar to another series of Albers: his abstract paintings from Mexican Adobe houses. Albers worked with colour and its effect. The colour is also a key issue in Miri Berlins photographs: compositions of coloured surfaces, of textured and smooth surfaces, of reduction. The motives stand in a balance between abstraction and figuration.



KÜNSTLER (DEUTSCH)

Die ausstellenden Künstlerinnen und Künstler kommen aus verschiedenen Ländern: Die Niederländer Vince van Geffen und Virginia Rondeel leben in Barcelona (Spanien). Die Israelinnen Lior Wilenchik und Miri Berlin leben seit einiger Zeit in Berlin.

Vince van Geffen und Virginia Rondeel haben "Mix is best" eigens für das Festival "48-Stunden-Neukölln" entwickelt. "Mix is best" ist ihr gesellschaftliches Statement für ein friedliches Zusammenleben. 7 unterschiedlich gemusterte Hemden wurden aufgetrennt und gemixt neu zusammen genäht. Jedes Hemd ist individuell und erzählt eine Geschichte: über einen Menschen oder einen speziellen Anlass, zu dem man dieses Hemd tragen würde. So sind die Hemden keine Uniform, sondern ein individueller Ausdruck. Ein Hemd hat eine Kapuze. Zu einem anderen Hemd gehört ein Tie-Book (Schlips-Buch): Man kann eine kleine Geschichte lesen, wenn man den Schlips trägt. Jedes Hemd erzählt seine Geschichte. Vince van Geffen und Virginia Rondeel haben ein Leporello-Buch mit Fotografien gestaltet: 7 Personen tragen die Hemden und wurden damit von ihnen fotografiert. Dies Buch ist im White-Cube-Car zu besichtigen.

Lior Wilenchiks Kohlezeichnungen von Interiors zitieren den grafischen Stil der 1950er / 60er Jahre. In dieser Zeit glaubten die Menschen noch an den Fortschritt. Optimistisch wollten sie sich ein eigenes Leben aufbauen: Beruf, Familie, Erfolg. Sie wollten konsumieren, ausgehen, in Wohlstand leben. Sie feierten diese naive Lebenssicht mit Bildern von Wohnzimmern, von Interiors. Solche Motive finden sich als Buchillustrationen oder in Magazinen der Zeit. Der runde Bildausschnitt von Wilenchiks Zeichnungenverstärkt das ironische Setting. Ebenso wird die spontane Geste der Kohlezeichnung ironisiert. Heute wirkt diese naive Weltsicht wie eine Provokation. Wilenchiks Zeichnungen sind wie eine Frage: Und heute? Was wollen wir? Was brauchen wir? Was davon ist überhaupt möglich?

Kirsten Kötters Arbeit "global origin" handelt von Original und Kopie und steht zwischen Museum, Markt und Kunst. Diese Mischung ist ein Symbol für die Globalisierung. Man sieht 3 Gipsabdrücke von zwei Plastikschalen und einem Teller. Die Modelle waren Massenprodukte aus dem Bau- und Gartenmarkt. Gipsabdrücke sind im Museum üblich. Der weiße Gips verfremdet die Schalen. Sie wirken wie Exponate aus dem Museum. In Schale und Teller liegen bemalte Stoffe. Dies erinnert an afrikanische oder andere originäre Märkte. Die Präsentation verweist auf Marktstand, Museum, Wohnung, archäologische Ausgrabung. Ein Foto zeigt eine historische afrikanische Ton-Skulptur (Mädchenkopf), die als Wasserkrug benutzt werden konnte. K&oul;tter formte eine Tonskulptur nach dem Foto und nahm diese mit Gips ab. Sie zeigt den Gipsabdruck, der nur ein Zwischenstadium darstellt, und nicht die endgültige Kopie, um auf den Prozess des Abformens hinzuweisen. Kötter zeigt außerdem 3 Aquarelle, die im Freien an besonderen Orten gemalt wurden. Diese sind eine abstrakte Umsetzung des real Vorhandenen (Farben, Formen, Atmosphäre).

Miri Berlin arbeitet in ihren Architekturfotos mit Fläche und Perspektive. Sie zeigt Türflächen frontal und in perspektivischer Verkürzung. Sie arbeitet mit Raum und Räumlichkeit. Die Fotos erinnern an Josef Albers' malerisches Werk. Albers Serie "Hommage to the Square" ist bekannt. Miri Berlins Fotografien ähneln besonders einer Serie abstrakter Bilder, die Albers nach den Motiven mexikanischer Adobe-Häuser malte. Albers setzte sich mit Farbe und ihrer Wirkung auseinander. Auch bei Miri Berlin ist die Farbe ein zentrales Thema: Komposition von Farbflächen, strukturierten und glatten Oberflächen, Reduktion. Ihre Motive findendie Balance zwischen Abstraktion und Gegenständlichkeit.


Artists

Photos

Press release







'I like the idea of being in between. What is art? It is not more and less than a construction, isn't it? If you would find art in the street, you would not think: Oh, this is an art work', Jörg M. said.

'It is all about trompe l'oeil, about illusion. It is all about lying. Art is like a mirror cabinet.'

'There was this idea of showing art in a way that you do not know if it is art or interior design', Jörg M. added.

'Later there was this idea of exhibiting in public space', Jörg told. 'In a way the car-exhibition is the mirror of the room-exhibition. In the room we are showing art in a way that you think it is something of everyday life. In the street we show things of everyday life in a way that you think it is art. We quote exhibition design.'

'It is all about art and everyday life. We would appreciate if people would not only look at art but also think about art.'