Das Herz der künstlerischen Arbeit von Kirsten Kötter sind die "Protokolle": Kirsten Kötter protokolliert die Situation mit Aquarell, Video und Sound in Natur und Stadt. Manchmal stehen dabei Licht, Wetter, Natur im Vordergrund, manchmal ein gesellschaftspolitisches Thema, manchmal beides. |
Protocols |
English
Natur, gesellschaftspolitische Themen
Über die Auswahl der Orte und die Erzählung der Erlebnisse dort bekommen die Protokolle von Kötter eine gesellschaftspolitische Relevanz. Kötter taucht in die Situation vor Ort ein. Wo Fotografie stört, stört Malerei meist nicht. So hat Kötter in einer Moschee gemalt, im Landtag, in einer Gedenkstätte, in einem Berliner "Sozialen-Brennpunkt"-Stadtviertel ... und viel in Naturräumen auch angesichts der Klimakrise. Kötter agiert als Individuum in der Gesellschaft, erobert neue Räume, berichtet davon.
Abstrakte Malerei, Improvisation
Abstrakte Malerei reduziert das Geschehen auf das Wesentliche, auf Energien. Kötter nutzt die abstrakte Malerei als Sprache für ihre Wahrnehmung: das Visuelle, aber auch die Geräusche, die Stimmung, ob es kalt oder warm ist. Seit 1990 malt Kirsten Kötter auf diese Weise. Über 1000 Protokolle sind so entstanden. Farben, Formen, Komposition entwickeln sich erst beim Malen. Diese Malweise hat meditative Aspekte, benötigt eine starke Konzentration, muss ganz im Moment sein. Man darf nicht vom Kopf her zensieren, muss sich dem Flow überlassen. So kann es aber gelingen, sich mit der Natur, der Kunst und der Wahrnehmung zu verbinden. Die Farben und Formen, die Pinselstriche wirken lebendig, sie sind zart und doch kraftvoll und stark. |
Protocols
Documentary-artistic research of socio-political topics
As documents of my artistic research, I create watercolours, videos, photos, texts, interviews, sound files, which I later condense into a statement in videos and installations. I document the development of socio-political themes in everyday life, such as: Islam in Europe, global warming, digital transformation ...
Dokumentarisch-künstlerische Recherche gesellschaftspolitischer Themen
Als Dokumente der künstlerischen Forschung entstehen Aquarelle, Videos, Fotos, Texte, Interviews, Sounddateien, die ich später in Videos und Installationen zur Aussage verdichte. Ich dokumentiere die Entwicklung gesellschaftspolitischer Themen im Alltag: Islam in Europa, Klimaerwärmung, deutsch-polnische-Beziehung, digitale Transformation ...
English
The heart of Kirsten Kötter's artistic work are the "protocols": Kirsten Kötter records the situation with watercolour, video and sound in nature and the city. Sometimes the focus is on light, weather and nature, sometimes on a socio-political issue, sometimes on both. |
Protocols
Nature, socio-political topics
The choice of locations and the narration of the experiences there give Kötter's protocols a socio-political relevance. Kötter immerses himself in the situation on location. Where photography disturbs, painting usually does not. Kötter has painted in a mosque, in a state parliament, in a memorial site, in a Berlin "socially deprived" neighbourhood ... and a lot in natural spaces, even in the face of the climate crisis. Kötter acts as an individual in society, conquers new spaces and reports on them.
Abstract painting, improvisation
Abstract painting reduces reality to the essentials, to energies. Kötter uses abstract painting as a language for her perception: the visual, but also the sounds, the atmosphere, whether it is cold or warm. Kirsten Kötter has been painting in this way since 1990. Over 1000 protocols have been created in this way. Colours, shapes and composition only develop as she paints. This way of painting has meditative aspects, requires strong concentration and has to be completely in the moment. You must not censor from the head, you have to surrender to the flow. In this way, however, it is possible to connect with nature, art and perception. The colours and shapes, the brushstrokes seem alive, they are delicate and yet powerful and strong.
Installations and videos
Kötter"s painting initially stands for itself, independent of the specific situation on site. The painting is autonomous. Parallel to painting, Kötter films and records sound in order to later combine painting and video in short video sequences. Here, the abstract language of painting is partially decoded. Film, sound and watercolour merge into a single entity. |
Protocols
Kirsten Kötter translates the various impressions and perceptions of the senses into her abstract notations. The visual is very important, but so are sounds, smells and the weather. Atmospheric sound has a special significance. What distinguishes it from the other sensory impressions is that you can take it with you to other places and situations and listen to it, thus having a sensory impression from the preserve.